Oprechte dialoog belangrijker dan ooit om verzuim tegen te gaan

01-03-2021
Oprechte dialoog belangrijker dan ooit om verzuim tegen te gaan

Bron: pwnet.nl/personeelsmanagement

De coronacrisis raakt werkgevers in veel sectoren keihard en zorgt onder andere voor meer verzuim onder medewerkers. Dé oplossing om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden, is uit te zoeken welke arbeidsmogelijkheden er wél zijn. Alleen via een oprechte dialoog tussen werkgever en -nemer is dit uit te vinden. Dat klinkt eenvoudig, maar is tijdens deze crisis lastiger dan ooit. 

Verzuim sinds 2002 niet meer zo hoog geweest
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het ziekteverzuim in 2020 flink steeg. Gemiddeld lag het verzuim op 4,75% in dit jaar. In de gezondheids- en welzijnszorg was dit zelfs 6,75%. Sinds 2002 zijn deze percentages niet meer zo hoog geweest. Hoewel het CBS in het onderzoek naar het verzuim niet onderzocht waarom mensen ziek waren, lijkt de coronacrisis hier een belangrijke rol in te spelen. Zo lag in vrijwel elke sector het ziekteverzuimpercentage in het vierde kwartaal van 2020 hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Zelf ziek zijn, de zorg voor naasten of het ervaren van toegenomen werkdruk en -stress door uitval van anderen of een verstoorde balans tussen werk en privé zijn mogelijke oorzaken van het gestegen verzuim in relatie tot COVID-19.

Vragen van werkgevers en werknemers
Er zijn dan ook tal van vragen waarmee werkgevers en -nemers zich sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 geconfronteerd zien. Het coronavirus is een ziekte en daar zitten diverse regels en richtlijnen aan zoals dat ook bij andere ziektes het geval is. Ook ontstaan nieuwe vragen. Mogen medewerkers nog naar het werk als ze in afwachting zijn van een test? Kan de werkgever zelf zijn personeel laten testen? Mag mijn medewerker werken als corona is vastgesteld? Is mijn op corona positief geteste medewerker ziek en wellicht ook arbeidsongeschikt? Allemaal vragen die bij ons in 2020 veelvuldig werden gesteld en die door de steeds veranderende richtlijnen en maatregelen vanuit de overheid ook regelmatig terugkeren.

Dialoog op lange termijn goed voor continuïteit onderneming
Om als werkgever te zorgen dat medewerkers minder uitvallen en eventueel verzuim korter wordt, is de beste oplossing er een die simpel klinkt: ga oprecht de dialoog aan met elkaar. Vraag wat medewerkers nodig hebben om optimaal te functioneren, of om sneller te kunnen herstellen als ze toch ziek zijn geworden. Erken eventuele klachten en behoeften en respecteer deze. Durf hierbij op zoek te gaan naar de dieperliggende oorzaken die mogelijk een rol spelen.

Veel werkgevers zijn momenteel bezig met het voortbestaan van hun onderneming en focussen zich, logischerwijs, op de dagelijkse business. Het blijft ook in tijden van crisis van essentieel belang om te blijven focussen op de langere termijn. Goed begrijpen wat er speelt onder medewerkers en dit vertalen naar passende oplossingen in de toekomst zorgt voor veerkrachtige medewerkers en borgt de continuïteit van de onderneming.

Behoud van inzetbaarheid: 7 tips
Wat kun je als werkgever meteen toepassen om te zorgen dat medewerkers inzetbaar blijven? Deze praktische tips zijn direct toepasbaar:

  • Ga op zoek naar de quick wins. Focus op wat echt noodzakelijk is in tijden van crises. Wat is nu echt nodig en wat kan ook wel (iets) later? Maak heldere afspraken met klanten, leveranciers en de eigen medewerkers.
  • Ga flexibel om met processen of protocollen. Als blijkt dat de belasting van medewerkers fors toeneemt door striktheid, is het verstandig om processen te versoepelen of aan te passen.
  • Zorg voor betrokkenheid en een wij-gevoel. Medewerkers zijn bereid om wat extra’s te geven als ze weten dat er een hecht teamgevoel is. Bespreek met elkaar wie wat kan doen als er iemand uitvalt, of juist om te voorkomen dat er iemand uitvalt. Teamleden voelen zich dan gesterkt doordat ze weten dat collega’s hen ondersteunen.
  • Geef medewerkers de ruimte als ze aangeven klachten te hebben. Redden ze het niet met het thuiswerken en de kinderen die ook thuis zitten? Motivatieproblemen? Wat is dan de reactie van jou als werkgever? Mogen deze emoties er zijn of worden ze genegeerd?
  • Kijk naar wat wel mogelijk is. Vaak kan iemand prima nog voor een bepaald deel van de tijd functioneren en is permanent verzuim niet eens nodig. Kan iemand het overdag bijvoorbeeld niet bolwerken maar wel prima wat werk verrichten in de avonduren?
  • Vraag door naar de werkelijke reden van het verzuim. Vaak is er een andere reden voor het verzuim dan in eerste instantie duidelijk is. Je komt hier echter pas achter door goed door te vragen naar de werkelijke oorzaak van het verzuim en te luisteren naar de klachten van de medewerker. Is iemand bijvoorbeeld mantelzorger en neemt dat veel tijd in beslag? Of is er angst voor een coronabesmetting als iemand naar de fysieke werklocatie toe moet?
  • Zorg als werkgever dat je wordt ondersteund door een arbodienstverlener die past bij jouw visie op werk en gezondheid.

Los problemen samen op
In de afgelopen maanden zijn veel vragen gesteld aan ons door zowel werkgevers als medewerkers. Een deel van die vragen ging over zaken die bij uitstek in de dialoog tussen deze partijen beantwoord moet worden. Denk aan vragen over de inrichting van de thuiswerkplek, interne processen of een gebrek aan motivatie. De oplossing van deze (potentiële) problemen is niet te geven, maar kan alleen samen worden opgelost. Ja, er is een pandemie gaande die enorm veel aandacht van ons allen vergt. Met oprechte aandacht en luisteren ontstaat verbinding en kunnen de juiste stappen gezet worden. Stappen die leiden naar een gezond bedrijf met duurzaam inzetbare medewerkers.

Wij kunnen u hierin ondersteunen, voor vragen; neem contact met ons op.

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan ons privacyreglement.